Lou Reed (Hitjock)

Lou Reed & “Perfect Day” (1972).

Zowel de imposante carriëre als het stormachtige leven van de brutale straatjongen Lou Reed wordt gekenmerkt door hoge pieken, afgewisseld met zeer diepe dalen. Hij groeit op in Freeport (New York), op z’n 17de laten zijn ouders hem behandelen met elektroshocktherapie (zoals valt af te leiden uit de song “Kill Your Sons” uit 1974). In z’n jongere jaren is Reed actief binnen verschillende bands, hij schrijft ook aan de lopende band ‘hitjes’ voor de muziekfabriek Pickwick Records. De teksten over seks, drugs, incest, dood en verderf zijn echter al snel te extreem voor het gesapige Pickwick. Lou leert er wel de klassiek opgeleide John Cale kennen, een intellectuele Welshmen. Onder de vleugels van kunstenaar Andy Warhol starten ze samen -aangevuld met de Duitse zangeres Nico- de Avant-gardistische formatie The Velvet Underground. Begin jaren zeventig verlaat hij het zinkende schip en begint aan een solocarriëre. “Lou Reed” uit 1972 is z’n debuut, datzelfde jaar nog volgt met “Transformer” zijn commerciële hoogtepunt. Op de albumcover is een zwaar geschminkte Reed te zien, op de Lp experimenteert hij -samen met producer David Bowie- met thema’s als travestie en biseksualiteit.

De klassieker “Perfect Day” is mogelijk een verwijzing naar z’n -toenmalige- relatie met Bettye Kronstadt (die later z’n eerste vrouw zou worden) en z’n eigen conflicten met seksualiteit, het ego en drugsgebruik. De drugs zorgden ervoor dat Reed niet langer piekerde over zichzelf: wetende dat wat hij deed erg ongezond was, ging hij er toch mee door. Een shot heroine betekende steeds het scheppen van een perfecte dag. De zin ‘You’re going to reap, just what you sow’ verwijst naar de brief van Paulus aan de Galaten 6:7 in het Nieuwe Testament, die luidt: ‘dwaalt niet, God laat niet met Zich spotten. Wat wat een mens zaait, dat zal hij ook oogsten.’ “Perfect Day” werd in 1996 gebruikt als soundtrack van de film Trainspotting, een jaar later werd het uitgebracht als liefdadigheidsnummer.

(pdg).